19.3.2011

Raivaussaha moniin eri käyttötarkoituksiin

Jonsered tuo nyt markkinoille kaksi uutta mallia niille, jotka etsivät mahdollisimman monikäyttöistä raivaussahaa. Molempien mallien mukana toimitetaan raivausterä, vesakkoterä ja siimapää. Uusi moottoritekniikka mahdollistaa pienen polttoaineenkulutuksen ja takaa tehokkaan väännön jo alhaisilla kierroksilla.

Uusia malleja voidaan käyttää yhtä hyvin seinänvierustojen siistimiseen kuin tiheän aluskasvuston ja pienten puiden raivaukseenkin. Uuden Clean Power –moottori-teknologin ansiosta käytännölliset mallit ovat erittäin suorituskykyisiä ja käyttäjäystävällisiä.

Monikäyttöiset raivaussahat
Tehokkaat CC 2245- ja C 2235 -raivurit soveltuvat monenlaisiin vaativiin työtehtäviin. Raivureiden mukana toimitetaan raivausterä, vesakkoterä ja siimapää, minkä vuoksi ne sopivat ihanteellisesti erilaisiin pihatöihin, maatilan töihin ja metsätöihin.
Monitoimiraivuri on paras valinta käyttäjälle, joka tarvitsee koneen perinteiseen ruohon- ja vesakoidenraivaukseen sekä raskaampaan metsänraivaukseen. Jonseredin CC-mallit ovat eräänlaisia hybridejä, joita voi käyttää tehokkaana raivaussahana ja ruohotrimmerinä. Runkoputki on hieman lyhyempi kuin tavallisessa trimmerissä, mikä helpottaa koneen käyttöä metsänraivaustyössä. Etenkin tiheän metsikön raivaaminen on siten helpompaa, mutta runkoputki on samalla riittävän pitkä myös tehokkaaseen ruohon raivaukseen. Perinteiseen raivaussahaan verrattuna terä on lisäksi vaakatasossa maanpintaan nähden, joten työskentelyasento on mukavampi ja leikkausjälki on mahdollisimman hyvä. Kaiken kaikkiaan Combi Cutter –koneet sopivat ihanteellisesti niin ruohon kuin metsänkin raivaukseen.

CC 2245 on malleista vankempi, ja se sopii siten vaativampiin työtehtäviin. Jos koneella halutaan tehdä enemmän metsä- kuin viimeistelytöitä, on CC 2245 erinomainen valinta. Molempien koneiden mukana toimitetaan myös valjaat. CC 2245 –mallissa on Jonseredin Vector 3-55 –valjaat, joissa on tärinää vaimentava lonkkatuki, lonkkavyö sekä leveät olkahihnat, joten koneen paino jakautuu optimaalisesti. Vector-valjaat sopivat erityisesti painavemmille raivureille, kun taas CC 2235 –mallin mukana tulevat valjaat on suunniteltu kevyemmille koneille. Molemmat valjaat ovat ergonomisia ja erittäin helpposäätöisiä. Ne helpottavat koneen käyttöä eri töissä. Raivureiden mukana toimitetaan myös käytännöllinen seinäteline, joka helpottaa säilytystä. Teline on helppo kiinnittää ja siihen voidaan ripustaa raivurin lisäksi sen suojavarusteet.

Tehokas, polttoainetaloudellinen moottori
Clean Power edustaa Jonseredin uutta moottoriteknologiaa, jota käytetään nykyään monissa uusissa Jonsered-koneissa. Uuden teknologian ansiosta CC 2245 ja CC 2235
–malleissa on reilusti vääntöä jo alhaisilla kierroksilla, joten moottoria ei tarvitse käyttää täydellä kaasulla. Lisäksi uusi moottoriteknologia pienentää polttoaineenkulutusta ja vähentää merkittävästi päästöjä.
Käyttäjän kannalta on mukavaa, että konetta ei tarvitse käyttää täydellä kaasulla. Jos konetta käytetään koko päivä, ovat moottorin alhaisempi polttoaineenkulutus ja pienemmät päästöt tärkeitä paitsi terveyden myös ympäristön kannalta.

Ergonominen ja helppokäyttöinen
Uusissa malleissa terävarustuksen vaihto on helppoa, ja terät toimitetaan tarvittavien suojien kanssa. Siimapään ja vesakkoterän kanssa käytetään yhdistelmäsuojaa, ja ei tarvitse vaihtaa erikseen terien vaihdon yhteydessä. Puoliautomaattinen Tap’n Go
-siimapää syöttää uutta siimaa, kun siimapäätä painetaan maata vasten. Automaattinen ja puoliautomaattinen siimansyöttö helpottavat huomattavasti koneen käyttöä.
Uusissa malleissa on myös Jonseredin tehokas, käyttäjää suojaava tärinänvaimennusjärjestelmä. Ergonomiset valjaat ja tärinänvaimennusjärjestelmä yhdessä parantavat käyttömukavuutta pidempienkin työjaksojen aikana.

Lisätietoja:
Tuomas Kuivamäki, Jonsered-moottori- ja raivaussahat
S-posti: tuomas.kuivamaki@husqvarna.fi

Teksti- ja kuvapyynnöt: salla.taavila@husqvarna.fi

Jonsered® on yksi maailman johtavista metsä- ja puutarhatyöhön tarkoitettujen koneiden ja varusteiden valmistajstia. Tuotevalikoima on kehitetty ympärivuotiseen käyttöön, ja Jonsered®-mallistossa on koneita ammattimaiseen metsätyöhön, maatiloille, omakotiasujille ja maaseutuasujille. Jonsered®-tuotteita myy noin 5 300 tytäryhtiöiden ja edustajien jälleenmyyjää 30 maassa.