19.3.2011

Uudet etuleikkurit omakotiasujille

Jonseredin uusissa etuleikkurissa on monia edistyksellisiä ominaisuuksia. Eteen sijoitetun leikkuulaitteen ja takarunko-ohjauksen ansiosta leikkaaminen on tehokasta niin rinteessä kuin puiden ja pensaidenkin ympäriltä. Leikkuujälki on erinomainen. Jonseredin suosittu etuleikkurimallisto täydentyy nyt kahdella uudella koneella. Uudet mallit ovat hieman pienempiä, ja ne soveltuvat hyvin pienen ja keskikokoisen nurmikon tehokkaaseen leikkaamiseen.

Pienempien etuleikkurimallien kysyntä on kasvanut huomattavasti, kun moni pienemmän piha-alueen omaava haluaa siirtyä perinteisestä työnnettävästä ruohonleikkurista tehokkaampaan ja helppokäyttöisempään ruohonleikkuriin haluamatta kuitenkaan ostaa liian suurta ja kallista konetta. Jonsered vastaa kysyntään tuomalla markkinoille kaksi käytännöllistä etuleikkuria, FR 2312 MA ja FR 2311 M, joissa on kaikki ainutlaatuisen takarunko-ohjauksen ja eteen sijoitetun leikkuulaitteen edut. Uudet mallit sopivat erinomaisesti puutarhoihin, joissa on paljon puita, pensaita ja muita kierrettäviä esteitä.

Pieni kääntösäde mahdollistaa tehokkaan ruohonleikkuun
Edessä olevan leikkuulaitteen ja ainutlaatuisen takarunko-ohjauksen ansiosta Jonseredin etuleikkuria on erittäin helppo käsitellä. Puiden ympäriltä ja pensaiden alta leikkaaminen on helppoa, ja lisäksi puutarhakalusteet ja muut esteet on helppo väistää. FR 2312 MA:n ja FR 2311 M:n kääntösäde on niin pieni, että leikkaamaton ala on vain 30 senttimetriä.
Eteen sijoitettu leikkuulaite helpottaa ajamista ja tehostaa leikkaamista, sillä leikattava alue on hyvin käyttäjän näkyvillä. Ajotuntuma on erinomainen, ja leikkurilla pääsee helposti leikkaamaan myös kukkapenkkien vierestä, kulmista sekä seinien ja aitojen vierestä. Leikkuri kääntyy todella ketterästi ja sen pyörät vetävät hyvin, minkä vuoksi esimerkiksi nurmikon reunusten viimeistelytyötä jää vähän.

Helppokäyttöinen ja tarkasti leikkaava
Jonseredin muiden etuleikkurimallien tavoin myös uusissa malleissa moottori on sijoitettu taakse. Kuljettajan istuimelta on siten hyvä näkyvyys ja leikkaaminen onnistuu tarkasti. Leikkaamista helpottaa myös se, että molemmat uudet mallit ovat takavetoisia, joten ne kulkevat hyvin myös epätasaisessa maastossa ja rinteessä.
Etuleikkurin kuljettaja näkee leikattavan alueen hyvin, jolloin hän ei vahingossa aja nurmikolla mahdollisesti olevien esteiden yli. Ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset, ja kun kaikki neljä rengasta ovat samankokoisia on ajo myös vakaata. Mukava istuin ja käden ulottuvilla olevat hallintalaitteet viimeistelevät käyttömukavuuden, ja ruohon leikkaaminen on iloinen asia – etenkin, kun Jonsered-leikkuri on myös hyvännäköinen.

Täydellinen leikkuujälki
FR 2311 M on varustettu manuaalivaihteistolla ja FR 2312 MA automaattivaihteistolla. Molemmissa koneissa on 85 cm:n leikkuuleveydellä varustettu Combi-leikkuulaite, joka mahdollistaa bioleikkuun tai taaksepuhalluksen. Bioleikkuussa ruoho leikataan pieneksi silpuksi, joka maatuu nopeasti nurmikon luontaiseksi lannoitteeksi. Menetelmä sopii erinomaisesti usein leikattaville alueille. Taaksepuhallusta kannattaa käyttää silloin, kun leikattava ruoho on karheaa ja pitkää, ja kun nurmikkoa leikataan harvemmin. Leikkuukorkeus voidaan säätää 25-70 mm:iin.

Helppo ajaa ja säilyttää
FR 2312 MA ja FR 2311 M ovat rakenteeltaan kompakteja, pienille tai keskikokoisille pihoille suunniteltuja koneita. Virtaviivainen, kompakti muotoilu toimii kätevästi myös pienillä ja ahtailla alueilla, eikä säilyttäminenkään vaadi niin paljon tilaa. Molempien leikkureiden leveys on 88,5 senttimetriä, joten ne mahtuvat sisään normaalikokoisesta varaston ovesta.
Jonseredin valikoimassa on nyt sekä pieniä että isoja etuleikkureita. Isojen ja pienten mallien erona on se, että isot koneet soveltuvat suuremmille alueille ja vaativampiin työtehtäviin ja osa niistä soveltuu myös ympärivuotiseen käyttöön. Uudet mallit ovat ihanteellinen valinta niille, jotka haluavat kestävän ajoleikkurin, joka leikkaa mahdollisimman vähällä vaivalla nopeasti ja tehokkaasti.

Lisätietoja:
Teppo Suonpää, Jonsered-puutarhakoneet
S-posti: teppo.suonpaa@husqvarna.fi

Teksti- ja kuvapyynnöt: salla.taavila@husqvarna.fi

Jonsered® on yksi maailman johtavista metsä- ja puutarhatyöhön tarkoitettujen koneiden ja varusteiden valmistajstia. Tuotevalikoima on kehitetty ympärivuotiseen käyttöön, ja Jonsered®-mallistossa on koneita ammattimaiseen metsätyöhön, maatiloille, omakotiasujille ja maaseutuasujille. Jonsered®-tuotteita myy noin 5 300 tytäryhtiöiden ja edustajien jälleenmyyjää 30 maassa.